Hvad laver du lige nu?

Et uskyldigt spørgsmål så længe det er en bekendt der spørger. Et lidt mere særpræget spørgsmål når det er et firma der vil vide det. Og de spørger ikke kun en enkelt gang. Ja, rent faktisk så pakker de spørgsmålet meget langt væk så de fleste ikke opdager det bliver stillet igen og igen og igen, for de vil så gerne lige vide hvad du laver og hvad der interesserer dig.

At facebook, twitter og andre asociale medier er dygtige til at spionere er noget de fleste godt ved, men flere og flere er smarte nok til at få folk til at betale for at blive spioneret. Den ‘uskyldige’ spørgerunde der regelmæssigt florerer på danske nyhedssites er en af dem. Accepterer du at svare på et par spørgsmål, der ‘kun lige tager et par minutter’, så klapper fælden. Deres privatlivspolitik, som de fleste accepterer uden at nærlæse det, gør diskret opmærksom på at der lige placeres en cookie på computeren så de kan følge dit internetforbrug. I betragtelig længere tid end et par minutter, vel at mærke.

Nu er der så kommet en tilsyneladende fornuftig streaming tjeneste til Danmark, Dplay. Endda en pakke der kunne interessere alle Alvinister, da det er både Discovery og Animal Planet. Men så er det man nærlæser deres privatlivspolitik, særligt punkt 5.

“Af samme grund kan vi indhente oplysninger om din generelle anvendelse af internettet ved hjælp af en cookie-fil, som bliver gemt på harddisken på din computer/enhed. Cookies indeholder oplysninger, der overføres til din computers harddisk. De hjælper os med at forbedre Website og til at levere en bedre og mere personlig service til dig.”

Hurtigt, diskret og effektivt er man ført fra ‘vi spionerer så vi ved hvad du bruger internettet til’ og frem til hvordan du får en bedre og mere personlig service. Hvordan kan deres viden om hvilke tegneserier jeg læser på nettet eller hvad porno jeg ser (for at tage yderpunkterne) hjælpe dem til at give mig en bedre og mere personlig service? Hvad er det der gør at man slår sin kritiske sans fra når man tilmelder sig ting? Erfaring viser jo netop at man skal være forsigtig på nettet, for alt kan misbruges.

Alt for mange naive folk har travlt med at gentage mantraet ‘there is no such thing as a free lunch’ som bortforklaring på at man afgiver sin frihed på nettet. Men læs dog betingelserne på de sider du bruger og de tjenester du benytter. Selv om du betaler for det, som på D-Play, agter de at spionere på dig. Og de lader dig betale for det.

Punkt 5 fortsætter så med at remse spionagens velsignelser op, i samme muntre tone :

“De giver os mulighed for:

a) At estimere antal brugere af Website samt brugernes brugsmønster.

b) At gemme oplysninger om dine præferencer, og derefter tilpasse Website efter dine individuelle interesser.

c) At fremskynde dine søgninger.

At genkende dig, når du vender tilbage til Website.”

Hvordan giver viden om min generelle anvendelse af internettet mulighed for at fremskynde mine søgninger, se mine preferæncer og genkende mig når jeg vender tilbage?

Læs betingelserne, og husk Alvinismens nye bud : Du må aldrig bruge dplay eller andre sygelige firmaer der vil have dig til at betale for at blive spioneret på.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.