Fantastiske Findahl

Idag ytrer Jane Findahl sig vist igen om noget hun ikke har forstand på. Det er i og for sig ikke usædvanligt, hvis hun ikke gjorde ville folk jo aldrig høre hende tale. Idag er det så folkeskolen der står for tur. Siden hun mistede sin gode post i Fredericias byråd har hun haft mere end travlt med at ytre sig i sin egenskab af formand for børne- og kulturudvalget i Kommunernes Landsforening.

Hendes seneste ide er at man skal gøre op med et-tals tyranniet, som er hendes helt egen betegnelse for en lærer til en tavle i en klasse. Ja, Jane, væk fra det bras. Hvad skal man med klasser, lærere og tavler. Desværre melder historien så ikke noget om hvad der skal til istedet for, men det er vel noget i stil med et auditorium, hvor man så har en lærer, ingen tavle og en skole. Det er nemlig besparelser der batter. Istedet for at have så og så mange lærere på hver skole er det så nok med en pr dag. Jo, bevares, det bliver nok lidt svært for enkelte elever, men det må de jo selv om, for allerede nu er special-undervisningen jo nærmest skåret væk.

Det jeg simpelthen ikke fatter er at alle taler om at skolen er vigtig. Ihvertfald alle politikere. De fleste andre ved at skolen er vigtig på samme måde som de ved at vand er vådt, så der er ingen grund til at sige det alle burde vide, så de taler ikke så meget om det. Men alligevel har man i regeringen og KL meget travlt med at skære hist og pist. De fleste kan vel huske elementer af deres skolegang. Ikke i den form som politikere af idag husker deres, hvor det var trist der ikke var flere elever i klasse, men i den rigtige form, hvor man godt vidste at læreren skulle have alle til at følge med. Og hvor svært det nogen gange kunne være når der var mange i klassen. Og førhen var 22 mange i de fleste skoler udenfor København. Men idag er det også ændret. 28 i klassen var ikke et problem for et par år siden. Og nu vil man gerne have flere. Ihvertfald må 28 være et gennemsnit, så den årgang hvor der ikke er så mange kan hjælpe med at sænke gennemsnittet når der nu er 32 og 33 i klasser fra stor årgange. En af de bedste var nogle skoler der sandeligt overholdt kravet om at skulle undervise i svømning. Der var godtnok ikke råd til at tage eleverne i svømmehal og lære dem det, men det er der heller ikke krav om. Teoretisk svømning….Det giver kun mening for politikere.

Jeg kan kun sige det simpelt. Nej, jeg kan sige det kompliceret, men er nødt til at holde det simpelt af hensyn til de Alvinister der er politikere, de skal ikke udelukkes : Hold nu for pokker op med hele tiden at skære i skolernes budgetter. Hold nu op med at prøve at omgå loven ved at fifle lidt med f.eks elevtal der nu må være et gennemsnit. Hold nu op med at sige at det er effektiviseringer, og bedre for eleverne, når det i realiteten er forringelser. Hold nu op med at tænke mere på økonomien end på børnenes behov, her tænkes især på special-undervisning.

.

.

.

There really is no need to translate this. It is basically a long ramble against our brilliant politicians, who all compete in making the public schools sound important, while they all cut the budgets to the same schools. In reality, the danish school system is not really working all that well, but these years our politicians are trying to see if cutting the budgets of the schools even more will help.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.